Missie en visie Waalcampus

Waalcampus is een oefenplaats om je sterkste ik te worden, samen het leven te leren en eigenaarschap te ontwikkelen over je eigen leven en over de samenleving waarnaar wij streven: vredig, gelukkig, gezond en duurzaam. 

Dit komt voort uit de waarden die wij belangrijk vinden: echtheid, vertrouwen, samen en onderzoekend.

Dat betekent dat wij voor elk kind:

  • Zijn/haar nieuwsgierigheid en unieke groeimogelijkheden als uitgangspunt nemen voor de ontwikkeling;
  • Daarvoor de ruimte bieden in tijd, wijze en aansluiten bij wat het kind al kent en kan;
  • Een omgeving bieden waarin het zich geborgen voelt en uitgedaagd wordt om zich te ontwikkelen.
  • Uitgaan van de psychologische basisbehoefte:
    - Relatie: 'Anderen waarderen mij en willen met mij omgaan'
    - Autonomie: ‘Ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen
    - Competentie: ‘Ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’.

Uitgangspunten: hoe werken wij?

Het kind krijgt de ruimte om op zijn eigen manier te ontwikkelen: 

  • Alle mogelijkheden van onderwijs en opvang van 0 tot 13 jaar;
  • Verschillende leeftijden samen in één Waal: van 0 tot 3 jaar, van 3 tot 6 jaar, van 6 tot 9 jaar en van 9 tot 12 jaar;
  • Begeleiding door meerdere teamleden, met hun eigen expertise;
  • Ontwikkeling op basis van gezond verstand, verbeeldingskracht en wetenschap;
  • Een persoonlijk leerplan met een persoonlijke planning, rekening houdend met ontwikkelingslijnen, leerlijnen en kerndoelen;
  • Leertempo en leervorm worden aangepast aan het individuele kind;
  • Ontwikkelen in verschillende ruimtes: ruimtes om samen te werken, stil te werken, in ateliers te werken of te bewegen in beweegruimtes;
  • Structuur en voorspelbaarheid bieden in een dagelijks ritme;
  • Er is aandacht voor talentontwikkeling; 
  • Kinderen leren in een betekenisvolle context, zodat ze kennis kunnen toepassen in echte situaties.
  • Met onderzoeksvragen aan het werk, waarbij het samenwerkend leren wordt gestimuleerd. 

Kernwaarden

De waarden die wij belangrijk vinden zijn de pijlers van onze ontwikkelomgeving. Deze waarden vormen de basis van onze visie en zijn leidend voor ons handelen. 

   

Vertrouwen

Vertrouwen hebben in jezelf, vertrouwen in elkaar en vertrouwen in de toekomst. Vertrouwen is het fundament voor het opbouwen van een relatie. Vanuit de relatie werken wij elke dag vol enthousiasme met kinderen en hun ouders.

Onderzoekend

Kinderen zijn nieuwsgierig en hebben zelf de behoefte om te leren. Ze willen de wereld om zich heen ontdekken. De meest effectieve manier om de wereld om je heen te begrijpen, is door het stellen van een vraag. Deze onderzoekende houding stimuleren wij bij kinderen. 

  

Samen

Het samen zijn, de verbinding tussen kinderen, ouders en andere opvoeders en teamleden is een belangrijke waarde voor ons. Samen met de kinderen zorgen teamleden voor een veilige sfeer waarbinnen overlegd kan worden over het ontwikkelproces.

Echtheid

Ieder kind en ieder teamlid is uniek en mag gezien worden op zijn of haar eigen wijze.

Visie op ontwikkelen

Een kind ontwikkelt zich doorlopend, binnen en buiten Waalcampus. Kinderen ontwikkelen zich vanuit vertrouwen, een veilige omgeving, nieuwsgierigheid en leergierigheid. Bij Waalcampus worden de nieuwsgierigheid en unieke groeimogelijkheden als uitgangspunt genomen voor de ontwikkeling. Het heeft daarbij behoefte aan drie psychologische basisbehoeften: relatie, autonomie en competentie. 

Door een omgeving te bieden waarin kinderen zich geborgen voelen, uitgedaagd worden en doelgerichte begeleiding krijgen stimuleren wij de ontwikkeling van kinderen op alle gebieden. Wij noemen dat groeien en leren. 

Leren is het resultaat van het denken van de kinderen zelf: ze leren door nieuwe informatie te verbinden aan wat ze al weten. Zo vindt er ‘kennisconstructie’ plaats. Hetzelfde geldt voor vaardigheden. Het is nodig om aansluiting te vinden met wat een kind al kent en kan, en ruimte te bieden in tijd en wijze. Daarnaast worden nieuwe leerdoelen (kennis en vaardigheden) zoveel mogelijk verankerd in betekenisvolle, levensechte situaties. 

Kinderen leren reflecteren, kritisch denken, krijgen veel te kiezen en worden bij die keuzes goed begeleid. De wereld verandert snel. Alleen feiten leren heeft geen zin meer. Zinvoller is om de kinderen te leren omgaan met onzekerheden, bronnen te bestuderen en te weten wat die waard zijn. Leren hoe ze hun kennis en vaardigheden wendbaar in kunnen zetten en voortdurend kunnen ontwikkelen. 

"

Kinderen zijn onderzoekers, ontwerpers, ‘makers’ en uitvinders

"
   

Doorgaande ontwikkelingslijn

In Waalcampus is er voor ieder kind een eigen doorlopende ontwikkellijn van 0 naar 13 jaar. We geven dit vorm door onderwijs en opvang samen te laten werken. Landelijk wordt er gesproken over het “wegnemen van schotten” om daardoor meer talenten van kinderen te benutten. Dit maakt dat Waalcampus uit twee gelijkwaardige partners bestaat (kinderopvang Okidoki en het WSKO)  De teamleden van Waalcampus werken intensief samen om vorm te geven aan de ontwikkeling van de kinderen van 0 tot 13 jaar.

We starten al jong met het spelenderwijs begeleiden van de kinderen in een rijke leeromgeving. We zorgen voor een hoge pedagogische en educatieve kwaliteit van begeleiding. 

Alle kinderen, vanaf 1 jaar, hebben een Kindplan. Waalcampus maakt Kindplannen met persoonlijke ontwikkeldoelen. Elk kind ontwerpt en volgt met zijn ouders en de mentor zijn een eigen brede leerroute in het Kindplan. Het aanbod dat we bieden sluit aan bij het Kindplan en is daardoor voor alle kinderen op hun eigen niveau toegankelijk. 

Bij de jonge kinderen houdt de mentor, in samenspraak met ouders, het Kindplan bij. Naarmate kinderen ouder worden komt de verantwoordelijk voor het Kindplan steeds meer bij het kind zelf te liggen. Kinderen worden hierin begeleid door de teamleden.

"

De ultieme opbrengst is dat kinderen gelukkig zijn, creatieve zelfsturende mensen worden die zichzelf doelen stellen en moeite doen om die doelen te halen.

"
  

Pedagogische benadering

Waalcampus biedt een veilige omgeving waar in een open sfeer gevoelens geuit kunnen worden en waar samen invulling wordt gegeven aan het onderwijs en de opvang van de kinderen. De pedagogische benadering is de wijze waarop we met kinderen praten en met ze omgaan (de interactie). Deze omgang doen we vanuit een kader waarin waarden, normen, leer-en ontwikkelingsdoelen zijn verwerkt en waarbij gebruik gemaakt wordt van theorieën en inzichten in de ontwikkeling van kinderen. Een goede interactie met kinderen en met teamleden is van belang voor het welbevinden van kinderen, de belangrijkste voorwaarde voor ontwikkeling. De teamleden van Waalcampus vormen de basis voor de pedagogische kwaliteit en worden daarom opgeleid om de kinderen te kunnen begeleiden. Zij reflecteren op hun handelen en zorgen voor afstemming met collega’s.

Zie hieronder de vier dimensies (Erikson, Scroufe & Egeland) die richting geven aan het handelen van de teamleden van Waalcampus.

Uitleg model

Het kind emotioneel ondersteunen: de teamleden tonen een warme belangstelling voor de kinderen en geven hen steun wanneer zij die nodig hebben. Als zij niet onmiddellijk op een signaal kunnen reageren, laten zij in elk geval merken dat zij het hebben opgemerkt en zij zorgen ervoor dat er tijdig een reactie volgt.

Respect hebben voor de autonomie van het kind: de teamleden erkennen en waarderen alle kinderen als individuen met hun eigen ideeën. Zij laten dit merken door de kinderen ruimte en tijd te geven om zoveel mogelijk zelf te doen en zelf keuzes te maken.

Het kind structuur bieden: de teamleden structureren situaties, activiteiten en taken voor de kinderen zodanig dat zij ze kunnen overzien en met succes kunnen voltooien. 

Ze geven tijdig aan wat zij van kinderen verwachten; wat waar en wanneer mag. De teamleden herinneren kinderen aan de regels en afspraken als zij die overtreden. Ze stellen voldoende grenzen en doen dat ook tijdig zodat kinderen niet het gevoel krijgen dat zij voortdurend in overtreding zijn. Bij het corrigeren van kinderen bieden zij afleiding en alternatieven en ziet en benoemd successen. De teamleden zijn zich bewust van het feit dat kinderen van straf een naar gevoel krijgen en niet leren wat er van hen verwacht wordt. 

Informatie en uitleg geven op het niveau van het kind: De teamleden leggen steeds uit wat zij doen en luisteren naar de kinderen. Interacties hebben het karakter van een dialoog, waarbij de coach een balans hanteert tussen luisteren en praten. 

Onderbouwing 

Op basis van gezond verstand en wetenschappelijk onderzoek ontwikkelt Waalcampus zich. Hierbij kijken we naar de samenleving van nu en houden we rekening met de ontwikkelingen van de toekomst. 

De wereld om ons heen verandert. We zijn van een industrieel tijdperk naar een kennissamenleving gegaan en transformeren nu van een kennissamenleving naar een creatieve samenleving. Van de kinderen van nu wordt straks gevraagd dat zij kunnen bijdragen aan de kenniseconomie, kunnen samenwerken, problemen kunnen oplossen, met nieuwe technologieën om kunnen gaan en bovenal dat zij creatief, sociaal, ondernemend, nieuwsgierig en betrokken zijn. 

Uit onderzoek blijkt dat we het creatief denkvermogen van het kind meer ruimte kunnen geven. In Waalcampus dagen we kinderen uit om te onderzoeken en oplossingen te bedenken. Alleen al met het startpunt dat er voor veel vragen meerdere antwoorden mogelijk zijn, activeer je een andere manier van denken. Op zoek gaan naar meerdere oplossingen kan tijdens alle activiteiten en lessen. Tijdens de rekenles kan bijvoorbeeld gevraagd worden om zo veel mogelijk manieren te bedenken om tot het getal acht te komen. 

Voor Waalcampus is het gedachtegoed van Luc Stevens essentieel.

"

Ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie

"
  

Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan 1. relatie (‘anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), 2. autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan 3. competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren.