Samen met kinderen

Dagritme

Waalcampus is geopend van 7.30 tot 18.30 uur. De kinderen kunnen tussen 7.30 en 9.00 uur starten. Iedere dag verloopt volgens een vast dagritme, zodat we de kinderen duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur bieden. Waal 2, 3 en 4 volgen het vijf-gelijke-dagen model. Alle dagen hebben hierdoor een zelfde structuur en dezelfde tijden. 

Zo ziet een dag op Waalcampus er ongeveer uit

Waal 1  (0-3 jaar)
7:30 - 9:00 uur: ontvangst van de kinderen.
9:00 - 18:30 uur: ruimte voor ontdekkend en spelend leren vanuit waarden en ontwikkeling.

Binnen het dagritme is ruimte voor wisselende activiteiten. Gedurende de dag kijken de teamleden naar de behoeften van ieder kind en sluiten ze daarbij aan. De teamleden creëren gezamenlijke momenten voor het eten. Er zijn meerdere momenten per dag waarop de kinderen naar buiten gaan. Dit gebeurt vooral op de buitenplaats. Soms trekken de coaches erop uit om de wijk te verkennen voor een wandeling of een speelmoment.

Waal 2, 3 en 4
7.30 - 9.00 uur: vier inloop momenten waarop de kinderen ‘s morgens binnenkomen. Nadat een kind het teamlid een hand heeft gegeven bij de deur, gaat het zelfstandig aan het werk; het pakt zijn oefenplan, bekijkt het werk, kiest en plant het werk van de dag. Eén teamlid biedt de kinderen ondersteuning als zij een vaste ronde door de Waal loopt. Een ander teamlid zit aan het ontdekeiland om te ondersteunen bij het maken van de planning of om een mentorgesprek te voeren.

9.00 uur: we luisteren naar een stukje muziek en de kinderen gaan naar de ontmoeting in een kring. Dit is een verbindende activiteit met alle kinderen van de Waal. Kinderen krijgen de aandacht en kunnen kort vertellen hoe het die dag met hen gaat. Zitten ze lekker in hun vel? Doel is dat we rekening kunnen houden met elkaar omdat we weten hoe het met de ander gaat. Er is aandacht voor levenshouding en het verloop van de dag wordt inzichtelijk gemaakt voor de kinderen.

Vanaf 9:20 uur: Waaltijd -> Tijdens de Waaltijd “werken” kinderen op vier verschillende manieren aan hun ontwikkeldoelen (beredeneerd aanbod): 

  • doelen uit hun eigen oefenplan: ze zijn zelfstandig aan het werk doordat het kind eerder instructie heeft gekregen of kunnen met behulp van de ondersteuning van een teamlid dat langs loopt;
  • ontdekken van nieuwe leerstof aan het ontdekeiland: een teamlid sluit aan bij de ontwikkeling van het kind door bijvoorbeeld uitleg te geven en het kind mee te nemen in de leerstof;
  • een workshop volgen: natuur, muziek, dans, wetenschap, techniek, etc.;
  • er is ruimte om ontdekkend en spelend te ontwikkelen in themahoeken. 

Tussendoor mogen de kinderen naar buiten en kiezen ze een moment om iets te drinken en een tussendoortje te nemen. We leren het kind naar zichzelf te luisteren en het krijgt - in het maken van deze keuzes - zoveel mogelijk zelf de regie.

11:30 uur: lunchen de kinderen, en is er daarna tijd om (buiten) te bewegen. 

12.15 uur: de tweede Waaltijd. ‘s Middags wordt de Waaltijd om 13:45 afgesloten met een evaluatie op de dag. Om 14:00 gaan de eerste kinderen naar huis. De kinderen die niet naar huis gaan werken verder aan hun oefenplan of krijgen instructie. Om 14:30 gaat de tweede groep kinderen naar huis. 

14:30 uur: krijgen de kinderen fruit en drinken in de ontmoetingsplaats en gaan vervolgens voor beweging naar buiten. Na het beweegmoment start de derde Waaltijd van de dag. Kinderen maken opnieuw de keuze voor het oefenplan, een workshop of spelend en ontdekkend ontwikkelen. 

16:40 uur: ruimen de kinderen op en krijgen ze iets te drinken en een gezonde snack. Vanaf 16:45 uur mogen de kinderen opgehaald worden. De kinderen die tot 18.30 uur blijven mogen tussen 17.00 en 18.30 uur een activiteit naar keuze doen. 

Levenshouding

We besteden regelmatig aandacht aan de manier waarop een kind in het leven staat, de levenshouding. Uit onderzoeken blijkt dat hoe iemand in het leven staat, oftewel de houding van een persoon, een grotere impact heeft op (toekomstig) welbevinden, het potentieel en succes, dan bijvoorbeeld het IQ.

Bij levenshouding kun je bijvoorbeeld denken aan: 

  • Een growth mindset: vertrouwen in je vermogen om nieuwe dingen te leren;
  • Doorzettingsvermogen als zaken tegenzitten;
  • Hoopvol zijn: weten hoe je doelen kunt behalen en hoe dit aan te pakken;
  • Aangeleerd optimisme: vertrouwen hebben dat het leven op een positieve manier beïnvloedbaar is;
  • Waaldynamiek: wat leeft binnen de Waal en hoe gaan we met elkaar om;
  • Filosofie vraagstukken.

Doorstromen naar een volgende Waal

Als een kind 3, 6 of 9 jaar is wordt er een aantal maal per jaar gekeken of een kind er aan toe is om door te stromen naar een volgende Waal. Er wordt daarbij gekeken of de volgende Waal beter bij zijn of haar ontwikkelingsniveau past. Ook is het mogelijk dat een kind op bepaalde onderdelen al in een volgende Waal meedoet en op die manier, eerst gedeeltelijk en tenslotte helemaal, naar een volgende Waal kan. De teamleden delen hun bevindingen met ouders om vervolgens met elkaar een besluit te nemen voor het moment van doorstromen.

Feesten

Op de verjaardag van een kind wordt er voor de jarige gezongen en wordt hij/zij in de schijnwerpers gezet. Trakteren doen we bij Waalcampus als volgt: Elke maand organiseren de kinderen die in die maand jarig zijn gezamenlijk een waalfeest. Zij bedenken samen wat ze willen doen. Hierbij kun je denken aan; pannenkoeken eten, stoelendans doen in de waal, stoepkrijten, een film kijken met popcorn erbij, koekhappen, bingo spelen enzovoorts. Ze worden uitgedaagd om hier samen over na te denken. De ouders worden gevraagd om voor de spullen te zorgen die bij de verzonnen activiteit nodig zijn. De teamleden zullen het feest in de Waal met de kinderen organiseren. Uiteraard maken we hier foto’s van en plaatsen we die in Konnect. De kinderen mogen tijdens het Waalfeest ook voor iets lekkers zorgen. Deze traktatie mag door de kinderen van Waal 3 en 4 eventueel in onze keuken gemaakt worden.

Bij Waalcampus maken we regelmatig uitstapjes en doen we activiteiten die aansluiten bij een thema. Samen met de kinderen van de kinderraad en de oudervereniging bedenken en organiseren de teamleden deze activiteiten.