Samen met kinderen

Dagritme

Waalcampus is geopend van 7.30 tot 18.00 uur. De kinderen van Waal 1 kunnen tussen 7.30 en 8.45 uur en de kinderen van Waal 2, 3 en 4 tussen 7.30 en 8.30 starten. Iedere dag verloopt volgens een vast dagritme, zodat we de kinderen duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur bieden. Waal 2, 3 en 4 volgen het vijf-gelijke-dagen model. Alle dagen hebben hierdoor een zelfde structuur en dezelfde tijden. 

Zo ziet een dag op Waalcampus er ongeveer uit

Waal 1  (0-3 jaar)
7.30 - 8.45 uur: ontvangst van de kinderen.
8.45 - 18.00 uur: ruimte voor ontdekkend en spelend leren vanuit waarden en ontwikkeling.

Binnen het dagritme is ruimte voor wisselende activiteiten. Gedurende de dag kijken de teamleden naar de behoeften van ieder kind en sluiten ze daarbij aan. De teamleden creëren gezamenlijke momenten voor het eten. Er zijn meerdere momenten per dag waarop de kinderen naar buiten gaan. Dit gebeurt vooral op de buitenplaats. Soms trekken de coaches erop uit om de wijk te verkennen voor een wandeling of een speelmoment.

Waal 2, 3 en 4
7.30 - 8.30 uur: drie inloop momenten waarop de kinderen ‘s morgens binnenkomen. Nadat een kind het teamlid heeft begroet bij de deur, gaat het zelfstandig aan het werk; het pakt zijn oefenplan, bekijkt de taken, kiest en plant de dag. Eén teamlid biedt de kinderen ondersteuning als zij een vaste ronde door de Waal loopt. Een ander teamlid zit aan het ontdekeiland om te ondersteunen bij het maken van de planning of om een mentorgesprek te voeren.

8.45 uur: kinderen gaan naar hun stamgroep en luisteren in de kring naar muziek. Dit is een moment van rust om de dag te starten. Vervolgens krijgen kinderen de aandacht en kunnen ze kort vertellen hoe het die dag met hen gaat. Doel is dat we rekening kunnen houden met elkaar omdat we weten hoe het met de ander gaat. Er is aandacht voor levenshouding/burgerschap en het verloop van de dag wordt inzichtelijk gemaakt voor de kinderen.

Vanaf 9:05 uur: Waaltijd -> Tijdens de Waaltijd “werken” kinderen op vier verschillende manieren aan hun ontwikkeldoelen (beredeneerd aanbod): 

  • doelen uit hun eigen oefenplan: ze zijn zelfstandig aan het werk doordat het kind eerder instructie heeft gekregen of kunnen met behulp van de ondersteuning van een teamlid dat langs loopt;
  • ontdekken van nieuwe leerstof aan het ontdekeiland: een teamlid sluit aan bij de ontwikkeling van het kind door bijvoorbeeld uitleg te geven en het kind mee te nemen in de leerstof;
  • een workshop volgen: natuur, muziek, dans, wetenschap, techniek, beweging etc.;
  • er is ruimte om ontdekkend en spelend te ontwikkelen in themahoeken. 

Tussendoor mogen de kinderen naar buiten en kiezen ze een moment om iets te drinken en een tussendoortje te nemen. We leren het kind naar zichzelf te luisteren en het krijgt - in het maken van deze keuzes - zoveel mogelijk zelf de regie.

11.30 uur: lunchen de kinderen, en is er daarna tijd om (buiten) te bewegen. 

12.15 uur: de tweede Waaltijd. ‘s Middags wordt de Waaltijd om 13:45 afgesloten met een evaluatie op de dag. Om 14.00 uur gaan de kinderen naar huis. 

14.30 uur: krijgen de kinderen fruit en drinken in de ontmoetingsplaats en gaan vervolgens voor beweging naar buiten. Na het beweegmoment start de derde Waaltijd van de dag. Kinderen maken opnieuw de keuze voor het oefenplan, een workshop of spelend en ontdekkend ontwikkelen. 

16.40 uur: ruimen de kinderen op en krijgen ze iets te drinken en een gezonde snack. Vanaf 16.45 uur mogen de kinderen opgehaald worden. De kinderen die tot 18.00 uur blijven mogen tussen 17.00 en 18.00 uur een activiteit naar keuze doen. 

Levenshouding en burgerschap

We besteden regelmatig aandacht aan de manier waarop een kind in het leven staat, oftewel de levenshouding. Uit onderzoeken blijkt dat iemands houding en kijk op het leven een grotere impact hebben op (toekomstig) welbevinden, potentieel en succes dan bijvoorbeeld het IQ. Een positieve levenshouding helpt kinderen om uitdagingen aan te gaan, veerkrachtig te zijn en bij te dragen aan een fijne en respectvolle samenleving.

Bij levenshouding kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Een growth mindset: vertrouwen in je vermogen om nieuwe dingen te leren;
  • Doorzettingsvermogen: omgaan met tegenslagen en blijven proberen;
  • Hoopvol zijn: doelen stellen en weten hoe je deze kunt behalen;
  • Aangeleerd optimisme: geloven dat je het leven op een positieve manier kunt beïnvloeden;
  • Waaldynamiek: bewust zijn van wat er speelt binnen de Waal en hoe we met elkaar omgaan;
  • Filosofische vraagstukken: nadenken over waarden, normen en de betekenis van het leven.

Deze levenshouding vormt de basis voor burgerschap. We leren kinderen om actief deel te nemen aan de samenleving, met respect voor zichzelf en anderen. Dit betekent:

  • Democratische waarden begrijpen en toepassen, zoals gelijkwaardigheid en vrijheid van meningsuiting;
  • Sociale verantwoordelijkheid nemen door zorg te dragen voor de omgeving en anderen;
  • Empathie en respect tonen voor verschillende culturen, achtergronden en perspectieven;
  • Mediawijsheid ontwikkelen om kritisch en bewust met informatie om te gaan;
  • Actief bijdragen aan de schoolgemeenschap en de maatschappij.

Door aandacht te besteden aan zowel levenshouding als burgerschap, helpen we kinderen om zelfbewuste, betrokken en verantwoordelijke burgers te worden.

Doorstromen naar een volgende Waal

Als een kind 3, 6 of 9 jaar is wordt er een aantal maal per jaar gekeken of een kind er aan toe is om door te stromen naar een volgende Waal. Er wordt daarbij gekeken of de volgende Waal beter bij zijn of haar ontwikkelingsniveau past. Ook is het mogelijk dat een kind op bepaalde onderdelen al in een volgende Waal meedoet en op die manier, eerst gedeeltelijk en tenslotte helemaal, naar een volgende Waal kan. De teamleden delen hun bevindingen met ouders om vervolgens met elkaar een besluit te nemen voor het moment van doorstromen.

Feesten

Op de verjaardag van een kind wordt er voor de jarige gezongen en wordt hij/zij in de schijnwerpers gezet. Trakteren doen we bij Waalcampus als volgt: Elke maand organiseren de kinderen die in die maand jarig zijn gezamenlijk een waalfeest. Zij bedenken samen wat ze willen doen. Hierbij kun je denken aan; pannenkoeken eten, stoelendans doen in de waal, stoepkrijten, een film kijken met popcorn erbij, koekhappen, bingo spelen enzovoorts. Ze worden uitgedaagd om hier samen over na te denken. De ouders worden gevraagd om voor de spullen te zorgen die bij de verzonnen activiteit nodig zijn. De teamleden zullen het feest in de Waal met de kinderen organiseren. Uiteraard maken we hier foto’s van en plaatsen we die in Konnect. De kinderen mogen tijdens het Waalfeest ook voor iets lekkers zorgen. Deze traktatie mag door de kinderen van Waal 3 en 4 eventueel in onze keuken gemaakt worden.

Bij Waalcampus maken we regelmatig uitstapjes en doen we activiteiten die aansluiten bij een thema. Samen met de kinderen van de kinderraad en de oudervereniging bedenken en organiseren de teamleden deze activiteiten.